Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Bianchi
Bianchi
You love it or you hate it: Celeste. Bianchi gaat er prat op dat dit 'hun' kleur is. Pur sang Italiaanse framebouwer die niet zal afwijken van de rasechte Italiaanse geometrie, mede omdat ze er al sinds 1885 succesvol me zijn. Bianchi (S.p.A. Edoardo Bianchi, later Officine Metallurgiche Edoardo Bianchi, Velo S.p.A, Milano, 1897-1967) is een historisch Italiaans merk van motorfietsen, auto's en fietsen. De Milanees Edoardo Bianchi startte met een fietsenwinkel in de binnenstad van Milaan in 1885. Bianchi behaalde sportieve successen, met name voor 1940, onder anderen met de beroemde coureur Tazio Nuvolari. Tegenwoordig rijdt het Jumbo Visma team op Bianchi, met oa. Dylan Groenewegen, Wout van Aert, Mike Teunissen die het geel pakte in de openingsrit van de Tour de France in 2019 in Brussel, Jos van Emden, Tony Martin en Primoz Roglic. Hopelijk kunnen we daar binnenkort Tom Dumoulin nog aan toevoegen. Meest gebruikte racefiets binnen het team is uiteraard de Bianchi Oltre XR4, maar bij wedstrijden als Parijs Roubaix wordt vaak gekozen voor meer comfort met de countervail versie van de Infinito wat een echte endurace koersfiets is.
In 1885 begon het verhaal, toen de 20-jarige Edoardo Bianchi zijn eerste fiets maakte in een kleine werkplaats in Milaan. De producten waren zo goed dat na drie jaar Bianchi moest uitwijken naar een groter pand. Hij was de eerste Italiaanse fabrikant die rubberen banden gebruikte. <br>
Auto's
De eerste echte auto werd gebouwd in 1899. Duidelijk bij Bianchi was de Franse invloed in de bouw van de auto's. Ook auto's waren een succesvolle onderneming en in 1902 moest Edoardo alweer een nieuw en groter pand betrekken. In 1907 nam Bianchi deel aan de Coppa Florio met de 120PK Corsa. Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest Bianchi zich van de Italiaanse regering beperken tot de productie van pantserwagens, hierna was er weinig vraag. Bianchi besloot een serie lichte personenauto's te produceren. Dit was redelijk succesvol. Helaas besloot men hierna het Amerikaanse voorbeeld te volgen van auto's met een V8 motor. Hier was geen vraag naar en Bianchi kon alleen dankzij de fietsen overleven. De 80-jarige Bianchi besloot na de Tweede Wereldoorlog geen auto's meer te produceren. In 1955 besloot de firma weer auto's te produceren, maar had daar zelf niet voldoende geld voor. Zie verder: Autobianchi.
In 1897 bouwde oprichter Edoardo Bianchi al zijn eerste tricycle met een eencilinder De Dion-Boutonmotor met snuffelkleppen, hoewel het volgens sommige bronnen ook al een echte “gemotoriseerde fiets” geweest moet zijn.
In 1967 stopte de productie van motorfietsen en werd de fabriek aan het Piaggioconcern verkocht. De motorafdeling was toen al van de autofabriek gescheiden. Op de fietsen vierde onder andere Fausto Coppi zijn successen.
Bianchi 350 cc wegracer eind jaren twintig: Freccia Celeste (blauwe pijl)