Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
SRAM
SRAM werd in 1987 opgericht op basis van één enkel product en introduceerde in 1988 de Grip Shift (of twist shift) shifter op de markt voor racefietsen. In 1991 werd die technologie aangepast voor mountainbikes en SRAM groeide snel.
In 1995 introduceerde SRAM, enthousiast om uit te breiden, haar eerste mountainbike achterderailleur, ESP genaamd, met een nieuwe en unieke 1:1 kabelbedieningsverhouding die beter bestand is tegen kabelvervuiling en gemakkelijker in te stellen is dan de concurrentie. De nieuwe derailleur is ontworpen om perfect te koppelen met de ESP Grip Shifters van SRAM, en dit was een cruciale eerste stap voor SRAM om een compleet schakelsysteem te produceren.
SRAM wilde graag groeien, zowel door acquisitie als productontwikkeling. In 1997 kocht SRAM Sachs, een legendarische Duitse fabrikant met expertise in kettingen en tandwielen. Sachs heeft SRAM voorzien van een groep ervaren metallurgen en ingenieurs en een succesvolle productielijn voor kettingen en interne versnellingsnaven.
SRAM's bracht in 2001 zijn eerste XO achterderailleur uit. Het was een compleet nieuw ontwerp van SRAM's bestaande ESP-derailleurs en het doel was om ontegenzeggelijk de beste in zijn klasse te zijn. De introductie van de eerste high-end derailleur van SRAM markeerde een keerpunt voor de mountainbikegroepen van het bedrijf.
In 2002 verwierf SRAM de fabrikant van de ophanging, RockShox. RockShox was een van de meest herkenbare merken in de wielersport en een vernieuwer in de industrie die de vering en de vernieuwde mountainbike voor de hele wereld introduceerde.
Avid was de volgende overname van SRAM in het voorjaar van 2004. Avid produceerde populaire hydraulische schijfremmen en gaf SRAM meer middelen om te concurreren op de onderdelenmarkt. Later datzelfde jaar kocht SRAM Truvativ, een fabrikant van zwengels, trapas en kettingringen. Met Truvativ als onderdeel van de SRAM-familie kon het bedrijf eindelijk een complete aandrijflijn verkopen.
Hoewel SRAM begon als fabrikant van racefietsverhuizers, bediende het bedrijf in 1993 vooral de snel groeiende mountainbikemarkt. SRAM heeft in 2004 een terugkeer op de weg gepland en is begonnen met de ontwikkeling van twee nieuwe weggroepen. SRAM bracht Force en Rival op de markt in 2006 en het jaar daarop werd Force in de Tour de France verreden. De groep maakte gebruik van een nieuwe gepatenteerde schakeltechnologie die bekend staat als DoubleTap. De technologie stelt de rijder in staat om een derailleur in beide richtingen te verplaatsen met behulp van een enkele schakelpaddle.
In 2007 heeft SRAM de toonaangevende wielproducent Zipp overgenomen. In 2008 introduceerde SRAM een nieuwe premium weggroepset, SRAM RED.
SRAM heeft in 2011 de fabrikant van de vermogensmeter Quarq overgenomen. In 2012 had SRAM vermogensmeters opgenomen in de high-end RED-weggroep.
Ook in 2012 introduceerde SRAM met zijn XX1-groepset een breed scala aan 1x11 mountainbikeverplaatsingen. De nieuwe groep maakt gebruik van een 10-42 cassette en een gepatenteerd enkelvoudig voorste kettingring die gebruik maakt van zowel smalle als speciaal gevormde brede tanden om de ketting zonder kettinggeleider vast te houden. In 2014 ging deze technologie in première op cyclocrossfietsen met de introductie van SRAM Force 1 (oorspronkelijk CX1). De groep breidde zich uit naar andere toepassingen, waaronder tijdrit-, triatlon-, weg- en fitnessfietsen.
In augustus 2015 kondigde SRAM de release aan van zijn 11-speed draadloze elektronische weggroepset, SRAM RED eTap. De groep gebruikte derailleurs met zelfstandige batterijen om met behulp van draadloze signalen van de schakelhendels te schakelen. Voordelen van het systeem zijn onder andere nauwkeuriger schakelen, snellere installatie en minder onderhoud.
Kort nadat SRAM een hydraulische schijfremversie van de draadloze weggroep SRAM RED eTap HRD had aangekondigd. De HRD-technologie van SRAM maakte gebruik van een hydraulisch hendelontwerp met zowel bereikverstelling als hendelcontactpuntverstelling. In mei 2016 bracht SRAM ook de nieuwe 1x12-aandrijftechniek Eagle uit in de XX1- en X01-varianten. De nieuwe 1x12-aandrijving heeft een 500% versnellingsbereik dat vergelijkbaar is met vele 2x aandrijvingen die momenteel op de markt zijn. In oktober 2016 bracht SRAM de WiFLi (Wider, Faster, Lighter) versie van de eTap-achterderailleur op de markt, die compatibel is met een breder scala aan versnellingen dan een standaard achterderailleur.
In 2017 lanceerde SRAM de 1x12 GX Eagle-aandrijving, dezelfde technologie als de Eagle XX1- en X01-aandrijfsystemen voor een meer betaalbare prijs.
Op 6 februari 2019 bracht SRAM drie nieuwe draadloze elektronische groepensets uit. Deze release bevatte één weggroepset, RED eTap AXS, en twee mountainbikegroepensets, XX1 Eagle AXS en X01 Eagle AXS. Alle AXS-groepen hebben BLE-connectiviteit en een optionele gratis mobiele app genaamd AXS, die gebruikers de mogelijkheid biedt om knopfuncties opnieuw toe te wijzen en aan te passen.
De nieuwe RED-groep bestaat uit een 12-versnellingscassette met een groter versnellingsbereik en kleinere stappen tussen de versnellingen, naast vele andere innovaties zoals kettingringen met integratie van de vermogensmeter, een vloeistofdemper voor de katrolkooi van de achterderailleur, en zowel 2x als 1x kettingringvarianten.
Voor de nieuwe mountainbikegroepen kunnen ze, naast hun draadloze elektronische werking, ook verbinding maken met RockShox' Reverb AXS druppelaarpaal. De AXS-app van SRAM maakt dit mogelijk door gebruikers de mogelijkheid te bieden om de knopfuncties tussen de Reverb zadelpen en de XX1- of X01-derailleurcontroller opnieuw toe te wijzen. Dezelfde AXS app opent ook de mogelijkheid om RED eTap AXS drop bar hendels te gebruiken met een Eagle AXS aandrijving en een Reverb AXS druppelaar. Omgekeerd kunnen drop bars met het Eagle AXS-derailleurcontroller met RED eTap AXS-aandrijving eenvoudig achteraf worden uitgerust met een mountainbike-stuur.
SRAM lanceerde een Force versie van haar AXS groepenset, geïntroduceerd als SRAM Force eTap AXS. De Force-versie bood dezelfde functies en voordelen als RED, maar tegen een lagere prijs. SRAM Force eTap AXS heeft specificaties gevonden voor bijna alle fietsen van de toonaangevende fietsfabrikant.
Sponsoring van evenementen
SRAM heeft aanzienlijke inspanningen geleverd om het fietsen te ondersteunen door middel van sponsoring in samenwerking met race promotors. Voorbeelden hiervan zijn de Amgen Tour of California, Ironman, de Sea Otter Classic, Dirty Kanza en Crankworks.
SRAM is de neutrale race support (NRS) sponsor voor tal van professionele Ironman-evenementen, waaronder de Amerikaanse nationale kampioenschappen, Europese kampioenschappen en wereldkampioenschappen.
Triatlon
Aan het eind van de jaren tachtig en negentig werden SRAM Grip Shifters op grote schaal door triatleten overgenomen. Grip Shift's doel om rijders in staat te stellen te schakelen zonder hun handen van de tralies te halen, maakte het product uitermate geschikt voor de behoeften van triatleten.
Vandaag sponsort SRAM top triatleten zoals Jan Frodeno, Sebastien Kienle, Javier Gomez, Marinda Carfrae, Alistair en Jonathan Brownlee, Caroline Steffen en Non Stanford.
Vrouwenfietsen
SRAM is een onderscheidende factor onder de onderdelenfabrikanten die consequent dezelfde waarde toekent aan het fietsen voor vrouwen. Producten en technologieën die deze toewijding aan het brede scala aan behoeften van vrouwelijke rijders weerspiegelen, zijn onder andere: schakelreikwijdteverstelling, WiFLi (brede waaier wegversnellingsopties), Quarq crankstellen beschikbaar in lengtes tot 162,5 mm en 36 cm breed zipperstuur.
SRAM is een fervent voorstander van de professionele wielersport voor vrouwen. SRAM sponsort de Women's Amgen Tour of California, die met SRAM-fietswedstrijden wordt ondersteund. Het bedrijf sponsort ook vele topteams in de wereldtournee voor vrouwen, waaronder CANYON//SRAM Racing, Boels-Dolmans Cycling Team, Twenty20 p/b SHO-AIR, CCC-Liv en het Rally Cycling Team.