Mavic

Mavic is producent van oa wielen, kleding, pedalen, helmen, schoenen en diverse accessoires. Uitermate gekend uit de koers met hun gele 'neutrale materiaalwagens' die al heel veel wielrenners hebben geholpen tijdens de wedstrijd.
Geen producten gevonden voor deze selectie.

De Geschiedenis van Mavic. 

Mavic
Heel eerlijk gezegd waren all die intro's niet allemaal even succesvol
1889
Mavic komt het podium binnen op het podium
Twee broers, Léon en Laurent Vielle, richtten in 1889 een 'vernikkelde' onderneming op. Even later waagden Charles Idoux en Lucien Chanel zich aan de 'productie en verkoop van reserveonderdelen voor fietsen'.
Terwijl de gebroeders Vielle Etablissements Métallurgiques du Rhône (EMR) stichtten onder de merknaam AVA, creëerde deze laatste MAVIC, Manufacture d'Artikelen Vélocipédiques Idoux et Chanel (Idoux & Chanel's Manufactory of Articlesforces for Velocipedes). De gemeenschappelijke factor tussen deze twee bedrijven was hun president, Henry Gormand.
1933
De eerste auto's
Mavic breidde zich uit naar de productie van zeer gewaardeerde trapauto's voor kinderen in de jaren dertig.
Het bedrijf maakte twee modellen die in die periode uitblonken met spaakwielen met decoratieve naafcabines, kettingaandrijving naar de achteras, motorkap en kofferbak.
In een catalogus van de periode dat Henry Gormand's kinderen achter het stuur zaten.
Er is slechts een klein aantal gemaakt; ze zijn zeldzaam, zo niet onmogelijk te vinden vandaag de dag. Slechts één "Championship" model werd gevonden in een Parijse verzamelaarswoning en is vandaag de dag weer thuis bij Mavic.
1934
Mavic creëert de "Dura" tube velg
Een Duralumin bolle rand, met een soort 'buisvormige' rangschikking, de zogenaamde eyelets, droeg de spanning van de spaken op de onder- en bovenzijde van de velg.
Een Italiaan, Mario Longhi, perfectioneerde dezelfde techniek op precies hetzelfde moment en registreerde zijn patent op 5 januari 1934 - twee uur voor Mavic!
De Italiaan stond Mavic toe de procedure onder licentie te exploiteren tot 1947.
1934
Antonin Magne
In de Tour de France van 1934 testte Antonin Magne deze nieuwe velgen in het grootste geheim: ze werden door de regels verboden en werden dus in houtkleuren geschilderd. Antonin Magne won de gele trui....
De Dura-velgen wogen 750 g tegenover 1,2 kg voor stalen velgen.
1973
Aërodynamisch
De aërodynamica inspireerde de eerste Mavic-wielen. Wielen werden Mavic's belangrijkste zorg, geïnspireerd door de eerste aërodynamische studies. In 1973 onderzocht het Studiebureau een glasvezellenzenwiel. Dit was het eerste door Mavic ondertekende wiel. Hoewel het op het circuit en op de weg getest was, was het tegen de regels en werd het nooit gebruikt in een race. De aërodynamica zat echter in de lucht en Mavic zette zijn onderzoek voort.
1975
Innovaties
Eerste geanodiseerde velgen. Deze behandeling verhoogt de hardheid van de velgwand en beschermt tegen corrosie. Voor het eerst verschenen er gekleurde velgen op de markt - zilver, goud en blauw - de beroemde SSC blauw. Nog nooit eerder gezien in wedstrijden. Creatie van de allereerste verzegelde trapas met de naam 600 RD, een eendelige pedaalopbouw met perfect uitgelijnde, afgedichte radiale lagers.
1975
De 500 hub
De 500-naaf, de belangrijkste hoogwaardige lagers op de markt.
Deze keer vernieuwde Mavic de lagers en creëerde het 500-naaf met afgedichte radiale lagers, flenzen aangepast aan de vorm van spaakkoppen en ellebogen. Het zou al snel "instelbaar-verwijderbaar" worden en werd de 500 RD genoemd.
Mavische lagers zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit - een sterk punt van het assortiment, en een kenmerk van de naam.
1979
De "Tout Mavic"....
De 'Tout Mavic' zette de bedrijfsnaam in de faam van de fietsershal. Mavic was al bezig met het maken van naven, pedaalsamenstellingen, koptelefoons, pedalen en kettingringkransen en ontwikkelde nu de beroemde 'Tout Mavic' units. De 1000 Special Service Race unit bracht zo de Gray SSC Parijs-Roubaix en G40 hubs samen, waarmee Sean Kelly in 1984 de Paris-Roubaix 1984 won.
1983
De eerste Mavic-wielen: Off-Road
Het bedrijfsdenken was al enige tijd gericht op wielen als complete creaties in plaats van assemblages. TTM 560 hub afgeleid van de beroemde 550 servicecursussen. Op dat moment hebben enkele jonge, sensatiezoekende Californiërs de traditionele wielersport omvergeworpen en de BMX (Bicycle Motocross) en de Mountain Bike gelanceerd. Mavic realiseerde zich al snel dat deze off-the-beaten-track disciplines die niet alleen maar voorbijgangers waren. De Vennootschap heeft ze overgenomen.
Het eerste Mavic-wiel dat op de markt wordt gebracht:
de TTM 504 voor BMX met 20-inch TTM 4 velgen en TTM 560 naaf afgeleid van de beroemde 550 servicecursussen.
1984
Mavische lucht afdeling
Passie voor passies. Mavic Air Department is opgericht om ultralichte gemotoriseerde vliegtuigen (ULM's) op de markt te brengen, klaar gemaakt of in kits. Er waren twee modellen beschikbaar: de Avid Flyer, van Amerikaanse origine en de Franse Airplume. De Franse vliegtuigen werden geassembleerd in Villeneuve, nabij Saint-Trivier-sur-Moignans, maar er werden slechts enkele exemplaren verkocht. Het plotselinge overlijden van Bruno Gormand in december 1985 maakte een einde aan deze activiteit. Het Cessna-vliegtuig dat door de compagnie werd aangekocht, bleef echter tot 1986 radioverbindingen over de races verzekeren.
1985
Mavic en de mountainbike
Een nieuwe sport en nieuwe producten, dit keer velgen voor mountainbikes.  Eerste velgen: de Rando M4 en M5 - "hard coat" behandeld.
In Frankrijk verleent Mavic in oktober de assistentie bij de 2de Roc D'Azur, een mountainbikefestival aan de zuidelijke Riviera,".
1985
Kom op
Marketing van Comete koolstofvezel paraculaire wielen en lichtmetalen Challenger wielen. Het jaar daarop verscheen de Comete '+ en -': 12 cellen rond de rand die stalen gewichten van 130 tot 780 g kunnen dragen. De rijders voegen min of meer ballast toe aan het wiel, afhankelijk van het evenement.
1987
MTB-bijstand op Parijs-Gao-Dakar
Mountainbike assistentie tijdens de Parijs-Gao-Dakar. In de jaren daarna heeft Mavic de fietsers bijgestaan in het wereldkampioenschap Mountainbike en in triatlonwedstrijden.
1988
Mavic
In 1988 werd de naam Mavic geplaatst in een parallellepipedum met een gele achtergrond.
De cursief gedrukte tekst gaf extra beweging.
Hetzelfde logo werd nu gebruikt op al onze dragers: voertuigen, catalogi, catalogi, onderdelen, enz.
1989
Tour de France
In 1989 won Greg Lemond de Tour de France met 'Tout Mavic'. Een onverwachte overwinning die een pagina toevoegde aan de glorieuze geschiedenis van de Tour: hij stond slechts 8 seconden voor Laurent Fignon.
1992
3G
3G-wiel met 3 geprofileerde spaken voor of achter, met verwisselbare cartridge-hubs. Het was het hete gesprekspunt op de Olympische Spelen van Barcelona met Chris Boardman's ritje.
1992
Elektronica componenten
Mavic ontwikkelde een elektrisch gestuurde derailleur die door de Once en RMO teams in de Tour de France werd uitgeprobeerd. Een nieuwe Franse revolutie!
Het jaar daarop lanceerde Mavic de ZMS (Zap Mavic System), de eerste microprocessorgestuurde achterderailleur. Twee strategisch geplaatste knoppen op het stuur om met een vederlichte aanraking van de microprocessor in het stuur te schakelen - dan stuurt de microprocessor in het stuur de informatie naar de elektromagneten in de derailleur, dit alles in real time.
1994
KL op sneeuw
Mavic steunt passies en uitdagingen.
Christian Taillefer, Anne-Caroline Chausson en Eric Barone dromen ervan om alle snelheidsrecords boven de 200 km/u te verpulveren door van de top van een bijna verticale baan te razen. Mavische wielen. Studs zijn verplicht.
1994
Het wiel als wereldwijd systeem
Het wiel als "wereldwijd systeem" Met deze aanpak en meer werk aan de aerodynamica ontstond het Cosmic-wiel, dat in twee versies op de markt werd gebracht: het aluminium Cosmic en het Cosmic Carbone.
Zestien gestroomlijnde roestvrijstalen spaken op de voorwielen, gekruist op de achterwielen. Ze hadden verschillende aantallen, vormen en posities, afhankelijk van de versie. Door onderzoek en patentering heeft Mavic de spaakkoppen en assen, hun positionering en hun bevestiging aan de velg en de naaf geïnnoveerd, waardoor het gedrag van de wielen voortdurend wordt verbeterd.
1996
Crossmax
Het Crossmax-wiel is speciaal ontworpen als een wereldwijd 'systeem'.
Het lichtgewicht 'outlaw' wiel met een oversized profiel en ultradunne velgwand, FTS-naaf achteraan en snelblokkeringssysteem.
26 spaken voor het voorwiel, 28 aan de achterzijde, gekruist met 3's aan de vrije zijde en radiaal aan de andere zijde. Het werd gebruikt tijdens de Olympische Spelen in Atlanta...
1996
Helium wielstel
Heliumwiel, rode velgen en naven.
Eerste ultralichte complete wielstel, specifiek gedacht voor bergetappes.
1999
Voorconcept, Ksyrium en Crossmax
Mavic's algemene systeembenadering herschrijft de normen, leidt tot de ontwikkeling van het Fore-concept, een technologische innovatie op het gebied van de luchtvaart, en Crossmax- en Ksyrium-wielen. Het resultaat is geen velgdoorboringen meer, gegarandeerde luchtdichte montage, geen velglinten nodig, minder spaken, een lichter wiel, verbeterde stijfheid en weerstand.
1999
Mektronisch
Mavic presenteert de Mektronic, de eerste draadloze elektronische transmissiegroepo.
Geboorte van Mektronic - weer een stap vooruit in de elektronische derailleurs. Geen draden meer; de transmissie gebeurde nu via digitaal gecodeerde radiogolven. In de handgrepen zijn veel controlepunten ingebouwd en een multifunctionele boordcomputer aan het stuur geeft de snelheid, de afgelegde afstand, de verstreken tijd, de positie van het tandwiel, enz. weer.
1999
UST Tubeless
Vervolgens kreeg Mavic de grote twee-Michelin en Hutchinson-round van de bandenwereld een tafel om over een doelstelling te praten: Tubeless.
Resultaat: de Crossmax UST Tubeless.
Op het profiel van de velg ontvangt een kanaal de hielen van de band tijdens de montage. Tijdens het oppompen drukken de parels tegen de groefwanden en klimmen ze vervolgens omhoog en vergrendelen ze zich achter de verhoogde randen van de rand. De mogelijkheid om te rijden met een lagere druk en zonder klappen door knellen verbetert de grip van de banden en de wegligging in bochten aanzienlijk.
2002
ISM
Mavic vijlt het patent ISM (Inter Spoke Milling) in en beschermt zo het proces van het frezen van het bovenvlak van de binnenkant van de velg tussen de spaakgaten. 
Deze innovatie vermindert de roterende massa (en dus de inertie) en vermindert het gewicht van de velg met 10% tot 20% zonder dat dit ten koste gaat van de sterkte, waardoor de prestaties verbeteren.
2003
Wintech
Mavic innovation wordt gepresenteerd in de vorm van de fietscomputer Wintech, die in zijn lanceringsjaar de eerste prijs voor innovatie in de VS heeft gewonnen.
De unieke eigenschap: de sensor bevindt zich in de snelspanner van het voorwiel en de digitaal gecodeerde gegevens worden draadloos en storingsvrij verzonden.
2007
R-SYS project
Geboorte van de R-SYS, de derde generatie wielen met carbon buisvormige spaken volgens het concept TraComp. De TraComp technologie verhindert het ontspannen van de spaken en behoudt de zijdelingse stijfheid van het wiel wanneer het aan hoge spanningen wordt blootgesteld.
De buisvormige koolstofspaken, die onwrikbaar aan de velg en de naaf vastzitten, beperken de vervorming van het wiel, houden het wiel op zijn plaats en minimaliseren de materiaalmoeheid (levensduur van het product). Dit alles zorgt voor een maximale gewichtsvermindering en maximaliseert de prestatiekenmerken van het volledige wiel.
2008
Uitrusting van de ruiter
Mavic lanceerde een compleet assortiment fietsspecifieke schoenen, kleding en accessoires.
Mavic zette een nieuwe stap in zijn vooruitgang met de lancering van een compleet assortiment schoenen, textiel en accessoires. Dit uitgebreide assortiment van innovatieve artikelen speelt perfect in op de behoeften van de meest veeleisende fietsers. Verbeteringen zijn op alle niveaus doorgevoerd met innovaties in materiaal, technische kenmerken en functie. De producten zijn gewijd aan alle aspecten van het fietsen, inclusief de weg, triatlon en MTB en voldoen aan de behoeften van zowel mannelijke als vrouwelijke fietsers.
2008
Pedalen
Een reeks van wegpedalen ziet het licht van de dag.
Deze serie Mavic-pedalen is een vervolg op de innovatieve 646 LMS 646 uit 1990 en bestaat uit drie modellen die zijn gewijd aan de weg. Bij deze modellen ligt de nadruk op energieoverdracht, de vloeibaarheid van de lagers en de schoenplaatweerstand. Het hoogtepunt van het assortiment is de Race SL Ti met een titanium as die het gewicht terugbrengt tot slechts 110 gram.
2010
Wielband systemen
Voor het eerst worden wielstellen nu ontworpen met de integratie van hun specifieke band.
Door samen wiel- en bandentechnologieën te ontwikkelen, kan Mavic het reactievermogen van het wiel verbeteren en een nieuw tijdperk in het ontwerp van het wielsysteem bereiken.
Copyright © 2019 Wielersport Math Salden bv. All rights reserved.