Cinelli

Cinelli is het merk met een van de grootste en trouwste communities die de fietsbranche kent. Naast een compleet gamma carbon en aluminium racefietsen is het vooral gekend van hun fixies en pistefietsen. Cinelli maakt daarin een brede collectie in carbon, aluminium en zelfs staal. Daarnaast zijn ze ook nog steeds gekend van de productie van sturen en stuurpennen.
Shoppen bij
Filters
We kunnen geen producten vinden die overeenkomen met de selectie.

Cinelli Gruppo

IN BIKE WE TRUST!

Mensen die een doel in het leven hebben, hebben geluk: ons doel is om het leven van anderen (fietsers) te verbeteren.
Hoewel de fiets al is uitgevonden, zijn we nog steeds optimistisch. Onze geschiedenis leert ons dat niets onmogelijk is; we hoeven alleen maar verder te kijken dan het heden.
Op deze manier moet een stuur veranderen in een stuur dat nog niet bestond,
Een fietslint moet veranderen in een fietslint dat nog niet bestond,
Een fiets moet een fiets worden die nog niet bestond.
Wij passen Design principes toe op onze producten, maar ook op ons bedrijf. Ontwerpen is niet alleen maar kijken. Design betekent vorm, eerste project, contour, technologie, techniek, materialen, innovatie, creativiteit, functie, kwaliteit, uniekheid, kennis, emotie. Wij willen dat elk product een idee heeft, want als het een kopie is, kan het niet Cinelli zijn. De weg naar de missie is echter lang en niet eenvoudig.
Men moet de ABC of beter, de LPK van de fietsen leren:
01. Liefdevol
02. Oefenen
03. Weten
We moeten elk detail leren kennen, en niet alleen omdat we gewend zijn om ermee te racen. Wij houden van hen en waarderen hun geschiedenis. Ons hoofd is in de toekomst, maar onze voeten staan al sinds 1943, toen Cino Cinelli de race Milaan-Sanremo won, op vaste grond.
Bij Cinelli houden we gelijke tred met onze tijd, we weten wie Duchamp en Kurt Cobain zijn. Wij zijn nieuwsgierig: over kunst, muziek, design, andere sporten. Wij denken niet dat Berghaus een nieuw soort medicijn is, en wij denken niet dat Marc Newson of Philippe Starck twee voetballers zijn.
Onze wortels liggen in Milaan: en dat is in veel opzichten een voordeel. Het begrijpen van de aspecten die van deze stad een centrum van internationale cultuur hebben gemaakt, is van fundamenteel belang en helpt ons om ons doel te bereiken.
We maken gebruik van alles om ons doel te bereiken: nieuwe technologieën, geavanceerde materialen, ervaren technici, zeer strenge tests, state of the art tools, maar ook beurzen en ontwerpwedstrijden. Omdat fietsen iets zijn dat voortdurend evolueert, zijn ze een oneindig project. Alleen nieuwe prikkels en nieuwe ideeën kunnen ons helpen het product te creëren dat een synthese is van (onze) dromen en visies.

Bio


Cinelli werd in 1947 opgericht door Cino Cinelli, een ex-professionele ruiter wiens palmares de overwinning op de 1943 Milaan - San Remo omvat. Hoewel hij zelf geen ingenieur was, was Cino een hardnekkige perfectionist en binnen 20 jaar werd zijn bedrijf wereldwijd erkend als de gouden standaard van het racestuur en -stelen en als de uitvinder van 's werelds eerste plastic zadel, Unicanitor en de meest gewilde Italiaanse raceframes van die tijd, de mythische Supercorsa (die nog steeds in productie is).

28 Gouden Medailles
gewonnen door Cinelli op de Olympische Spelen en Werelden
In 1979 verkocht een aftredende Cino zijn bedrijf aan de jonge industrieel Antonio Colombo (voorzitter van het bedrijf Columbus). In Cinelli's producten zag Colombo de technische perfectie van de meest efficiënte en sierlijke vorm van transport ooit uitgevonden. Zijn doel was om deze utopische perfectie te communiceren naar het grote publiek. Zijn gereedschap: Ontwerp. In de daaropvolgende 30 jaar introduceerde Colombo een zeer eigentijdse, gedurfde en speelse kwaliteit aan de producten van Cinelli, die de wereld van de competitieve wielersport voor het eerst in de geschiedenis verbindt met de wereld van design en lifestyle, en die de Rampichino, de eerste mountainbikes van Europa, de onvergetelijke laserframeseries, Alter, Integralter, Grammo, Passatore en vele, vele, vele, vele, andere ontwikkelt.
2015
Team Cinelli Chrome
Wereldkampioen Red Hook Crit
Cinelli's samensmelting van design en sport luidt een nieuw tijdperk in aan het einde van de jaren 2000 met de opkomst van de stedelijke vaste uitrusting, en vervolgens, New Cycling, een beweging die de waarden van creativiteit, niet-conformiteit en contra-culturele esthetiek en houdingen bevoorrechtte, waarden die volledig in overeenstemming zijn met Antonio Colombo's Cinelli, die zelf een symbool van de beweging is geworden.
1947
Cinelli is opgericht door ex-professionele fietser en Milano - San Remo winnaar Cino Cinelli.
1960
Op de Olympische Spelen van Rome introduceert Cino Cinelli het product dat het sterkst geassocieerd zal worden met de naam van het merk: de aluminium 1A-stuur en de bijbehorende serie stuurstang. De stuurpen werd voor het eerst gewaardeerd om zijn superieure veiligheid: in tegenstelling tot alle andere stuurpennen op de markt gebruikte hij geen eenvoudige moer en bout om de moer van het stuur vast te zetten, een eigen buizen- en boutsysteem dat, wanneer het gebruikt werd in combinatie met Cinelli-stangen, een perfect parallelle sluiting mogelijk maakte, waardoor het probleem van "geknepen" stangen vermeden werd.
Zowel de staven als het stuur werden onderworpen aan een elegant afwerkingsproces, waardoor de aluminium producten hun kenmerkende "melkachtige" uitstraling kregen. Door de complexiteit en de hoge kosten van het proces was het zowel gemakkelijk te onderscheiden van de concurrentie als bijna onmogelijk na te bootsen. De "melkachtige" anodisatie werd een garantie voor kwaliteit. Deze producten zijn de eerste echte Cinelli-iconen.
Viktor Kapitonov wint de gouden medaille bij de Olympic Road Race aan boord van een Cinelli Supercorsa frame. Er werden niet meer dan 200 Supercorsa-frames per jaar gebouwd. De reputatie van de Supercorsa was zo groot dat het in een Olympisch jaar onmogelijk was om één enkele bestelling van een klant uit te voeren, omdat alle productie in plaats daarvan bestemd was voor Olympisch gebruik. De lijsten, ontworpen door Cino Cinelli op zijn meest filosofische niveau, zijn gebouwd door Luigi Valsassina.
Cinelli ontwikkelt het eerste plastic fietszadel ter wereld, de Unicanitor. Het zal binnenkort lederen zadels overbodig maken en de basis worden van alle moderne racezadels. Het wordt gebruikt door alle grote kampioenen van de dag, waaronder Eddy Mercks en Felice Gimondi.
1968
Ole Ritter zet een uurrecord op een Cinelli Supercorsa (geschilderd met de kleuren van zijn sponsor Benotto). Dit is de eerste keer dat er een uur record wordt gevestigd op een Cinelli-fiets. De tweede keer komt 17 jaar later.
1978
Antonio Colombo, oprichter van Columbus tubing, neemt Cinelli over van Cino.
1979
Colombo geeft opdracht voor een nieuw logo van Italo Lupi, toen nog een jonge architect, maar die ook logo's gaat ontwerpen voor onder andere Prada, Fiorucci en de Olympische Spelen van Turijn. Het logo is een van de eerste die zich volledig distantieert van het heraldische symbool en wordt het meest geïmiteerde logo van het moderne fietstijdperk.
Cinelli brengt CMX uit, de lichtste BMX op de markt. Tig gelast met plaatwerkversterkingen door Andrea Pesenti zullen deze experimentele constructietechnieken direct leiden tot de ontwikkeling van de legendarische Laser.
1980
Cinelli begint zijn samenwerking met de ontwerp supergroep Alchimia, bestaande uit Alessandro Mendini, Alessandro Guerriero en Carla Ceccariglia. In de komende jaren zal Alchimia een Supercorsa, mountainbike, bar tape, catalogus en een compleet kledingsysteem voor het merk ontwerpen.
1981
Cinelli opent Gran Ciclismo, Italië's eerste lifestyle fietswinkel die niet alleen Cinelli verkoopt, maar als eerste de Italiaanse markt introduceert met exotische, meer lifestyle georiënteerde importen, zoals Oakley zonnebrillen en Patagonië buitenkleding. De onberispelijke interieurs zijn ontworpen door Franco Raggi met verlichting door Castiglioni. Klanten zijn onder andere Sir Norman Foster en Eric Clapton.
Cinelli presenteert aan de wereld zijn eerste laser, het aerodynamische fietsconcept dat het heeft ontwikkeld om de snelheidsrecords uit te dagen die de wielerwereld in die tijd obsedeerden, van het uurrecord tot de 1 km tot de 100 km ploegentijdrit.  In de komende tien jaar zullen er slechts 300 van deze frames worden geproduceerd (waarvan meer dan 100 voor professionele atleten op verzoek van nationale federaties)....
1983
Cinelli brengt in samenwerking met Fornasetti een limited edition Supercorsa-model uit met een beperkte oplage.
1984
Cinelli patenteert de "Spoiler", een investerings gegoten trapashuis dat dankzij zijn ongewone vorm samenwerkt met de lucht om vocht uit de schaal te zuigen. De uitvinding wordt niet alleen op Cinelli's fietsen gebruikt, maar over de hele wereld door prestigieuze framefabrikanten.
1985
Cinelli introduceert de Rampichino, Europa's eerste mountainbike ooit. Cinelli wordt de komende jaren de Italiaanse marktleider op het gebied van mountainbikes.
1986
Antonio Colombo ontmoet een jonge Keith Haring die in Milaan is om de nieuwe Fiorucci winkel te schilderen. Ze worden vrienden en Colombo stuurt hem een oranje mountainbike die Haring voortdurend in het centrum van New York rijdt en een Laser achtervolgingsframe. Vier jaar later zegt Haring tegen Colombo dat hij naar New York, naar zijn studio, moet komen om de Laser op te halen. Colombo arriveert in de studio en ziet dat Haring een prachtige serie met elkaar verbonden figuren heeft geschilderd aan weerszijden van de schijfwielen op de fiets en een kleine kruipende baby op de niet-aangedreven zijonderbuis. De fiets wordt een symbool van alles waar het bedrijf voor staat.
1991
De Laser Evoluzione wint de Compasso d'Oro, de hoogst mogelijke onderscheiding in de wereld van het design.
1993
Vrijgave van de Grammo-stam. Gemaakt van drie verschillende liga's van titanium en met een gewicht van slechts 110 g, blijft het de lichtste productiestam uit de wielergeschiedenis.
Datzelfde jaar wint Lance Armstrong de wereldkampioenschappen met het product.
1994
Antonio Colombo doopt het tot dan toe naamloze aanbod van op maat gemaakte hybride urban-endurance Cinelli-motoren, alle zwarte Cinelli-motoren die hij via zijn Gran Ciclismo-winkels verkoopt met de naam Bootleg. Deze fietsen, gereden door de woestijn, door heel Amerika, 's nachts, door het verkeer en Maui's ironmannenwedstrijd, met hun sterke stedelijke subcultuur smaak, zijn directe voorgangers van Cinelli's deelname aan de stedelijke vaste versnellingsbakbeweging.
De grafische identiteit van het project is ontwikkeld samen met de kunstenaar Alessandro Pessoli, wiens werk vandaag wordt verzameld door onder meer het MOMA van New York.
1995
Eerste introductie van Spinaci bar extensies. Beschreven door Bicycling Magazine als "de enige verandering in de positie van de renner die het vermelden waard is in de afgelopen tien jaar" zijn de uitbreidingen een verbazingwekkend succes, het bereiken van de verkoop van 20.000 paren per maand en worden gekocht en bereden door ongesponsorde professionele teams. Hun succes wordt beperkt door een controversieel, zeer omstreden UCI-verbod in 1997.
1998
Lancering van de Alter-stang, het meest extreme voorbeeld van CNC-bewerking op de markt. De uitgeholde oversized vorm maakt agressief grote logo's en maatwerk in de vorm van stangafdekkingen mogelijk. Mario Cipolini wint een etappe van de Giro d'Italia met een aangepaste Pamela Anderson cover op zijn Alter steel.
1999
Lance Armstrong wint de Tour de France op de Cinelli 101 stam. Dit is de laatste keer in de wielerhistorie dat een grote wedstrijd met behulp van een pen wordt gewonnen.
Cinelli treedt toe tot het Italiaanse Design Dictionary (Dizionario del Design Italiano) naast Ferrari, Alessi en Vespa.
2001
Lancering van RAM, 's werelds eerste geïntegreerde carbonvezelstuur en stuurpen uit één stuk. Het product is een onmiddellijk succes, vooral bij professionele rijders, en zal de komende jaren veel navolging krijgen.
Gilberto Simoni wint in 2003 de Giro d'Italia met de bars. Hij beweert dat de stijfheid en de verhoogde tactiliteit die het RAM hem biedt, hem in staat heeft gesteld om zijn fiets beter te begrijpen en daardoor agressiever te rijden.
2006
Cinelli lanceert de Vigorelli, een nieuw, eenvoudig, universeel en performant aluminium railframe. Het frame, dat vandaag de dag, meer dan tien jaar later, vrijwel onveranderd in productie blijft, wordt een icoon van de ontluikende stedelijke baanfietsbeweging.
Het wordt bereden en geliefd door iedereen, van Italiaanse nationale baanruiters, tot boodschappers, tot grafisch ontwerpers, tot Kanye West, tot Red Hook Criterium-kampioenen....
2007
In samenwerking met zusterbedrijf Columbus bouwt Cinelli het eerste roestvrijstalen racefietsframe ter wereld, XCR. Met een gewicht van iets meer dan een kilo en met een uitzonderlijke rijkwaliteit is het frame het begin van de terugkeer van staal naar een competitieve race op hoog niveau.
Later zal Cinelli samen met Rapha een limited edition versie van het frame ontwerpen.
2008
Cinelli werkt samen met de internationaal bekende kunstenaar Barry McGee om een limited edition Supercorsa pista frame te creëren. Het kader wordt voor het eerst tentoongesteld samen met eenmalige interpretaties van de supercorsa door kunstenaars als KAWS en C.R. Stecyk II op de tentoonstelling Pressure, die gezamenlijk wordt georganiseerd door het merk RVCA in San Francisco. Cinelli blijft samenwerken met McGee aan verdere producten.
2009
Cinelli's sponsoring van de in San Francisco gevestigde groep MASH, 's werelds meest extreme urban track bike collectief, groeit uit tot een designpartnerschap met de lancering van hun eerste co-branded product, een urban track pursuit frame, met een tone-on-tone grijze graphics van skate legende Benny Gold. De MASH is 's werelds eerste specifieke stedelijke track frame en een directe bestseller.
De samenwerking groeit al snel uit tot verdere producten, waaronder meer baanfietsen, een cyclocrossfiets en een vaste versnellingsbak, maar ook tot stuur, stuurpennen en stuurbanden. In 2013 wint het Cinelli-MASH team de eerste Red Hook teamklassement wedstrijd voor het rijden op criterium-specifieke Cinelli-MASH Parallax frames.
Cinelli begint zijn samenwerking met de legendarische tatoeagekunstenaar Mike Giant en brengt eerst een RAM-bar uit met een beperkte oplage en daarna verschillende barcassettes. Giant ontwerpt ook de catalogushoes van het merk.
De cover is sinds het midden van de jaren tachtig van de vorige eeuw elk jaar door een andere kunstenaar ontworpen en Cinelli zet zijn samenwerking met Rapha voort door het uitgeven van een aantal bar tapes. De bar tapes worden een wereldwijde bestseller die meer dan 10 000 stuks per jaar verkoopt.
2010
Cinelli sponsort het tweede Red Hook criterium ooit en wordt daarmee het eerste wielerbedrijf dat het evenement sponsort. Deze samenwerking duurt 5 jaar en Cinelli domineert de race en wint zowel individuele als teamkampioenschappen.
In 2016 eindigt Cinelli zijn sponsoring, maar blijft de concurrentie domineren met zijn Cinelli-Chrome team.
2013
De Cinelli Laser "Nostra" wordt geveild op de Sotheby's Red verkoop georganiseerd door Sir Jonathan Ive, Marc Newson en Bono voor 50.000 dollar.
2014
Cinelli-gesponsorde atleet Alfred Bobe Jr wint Monster Track ('s werelds meest prestigieuze en gevaarlijke straatkatrace) voor de vierde keer en bezegelt daarmee zijn legendarische status.
Hij doet dit op zijn custom Made in Italy carbon carbon track frame dat met de hand is geschilderd door stadslegende Futura2000. Futura2000 schildert ook een tweede versie van het frame als cadeau voor Antonio Colombo.
2015
Het Cinelli-Chrome team wint het Red Hook teamklassement, de meest prestigieuze teamprijs in de wereld van de baanfietscriteria.
2017
Davide Viganò, ex ciclista World Tour, vince il titolo di Campione del Mondo Red Hook Crit con la maglia Team Cinelli Chrome al suo primo tentativo.
Copyright © December 2023 Wielersport Math Salden bv. All rights reserved.