Wielersport Math Salden

Bianchi

You love it or you hate it: Celeste. Bianchi gaat er prat op dat dit 'hun' kleur is. Pur sang Italiaanse framebouwer die niet zal afwijken van de rasechte Italiaanse geometrie, mede omdat ze er al sinds 1885 succesvol me zijn. Bianchi (S.p.A. Edoardo Bianchi, later Officine Metallurgiche Edoardo Bianchi, Velo S.p.A, Milano, 1897-1967) is een historisch Italiaans merk van motorfietsen, auto's en fietsen. De Milanees Edoardo Bianchi startte met een fietsenwinkel in de binnenstad van Milaan in 1885. Bianchi behaalde sportieve successen, met name voor 1940, onder anderen met de beroemde coureur Tazio Nuvolari. Tegenwoordig rijdt het Jumbo Visma team op Bianchi, met oa. Dylan Groenewegen, Wout van Aert, Mike Teunissen die het geel pakte in de openingsrit van de Tour de France in 2019 in Brussel, Jos van Emden, Tony Martin en Primoz Roglic. Hopelijk kunnen we daar binnenkort Tom Dumoulin nog aan toevoegen. Meest gebruikte racefiets binnen het team is uiteraard de Bianchi Oltre XR4, maar bij wedstrijden als Parijs Roubaix wordt vaak gekozen voor meer comfort met de countervail versie van de Infinito wat een echte endurace koersfiets is.
Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-12 van 45

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren
  1. Bianchi Aria Aero Ultegra disc
    Bianchi Aria Aero Ultegra disc Adviesprijs € 3.399,00
    € 3.399,00
  2. Bianchi Via Nirone 7 105
    Bianchi Via Nirone 7 105 Adviesprijs € 1.299,00
    € 1.299,00
  3. Bianchi Infinito CV Ultegra Di2 disc
    Bianchi Infinito CV Ultegra Di2 disc Adviesprijs € 6.299,00
    € 6.299,00
  4. Bianchi Nitron 9.1
    Bianchi Nitron 9.1 Adviesprijs € 2.699,00
    € 2.699,00
  5. Bianchi Oltre XR4 Super Record disc
    Bianchi Oltre XR4 Super Record disc Adviesprijs € 10.499,00
    € 10.499,00
  6. Bianchi Aria E-Road Ultegra disc
    Bianchi Aria E-Road Ultegra disc Adviesprijs € 4.999,00
    € 4.999,00
  7. Bianchi Via Nirone 7 Sora
    Bianchi Via Nirone 7 Sora Adviesprijs € 999,00
    € 999,00
  8. Bianchi Oltre XR3 Ultegra Di2
    Bianchi Oltre XR3 Ultegra Di2 Adviesprijs € 5.199,00
    € 5.199,00
  9. Bianchi Oltre XR3 Ultegra
    Bianchi Oltre XR3 Ultegra Adviesprijs € 3.699,00
    € 3.699,00
  10. Bianchi Oltre XR3 CV Potenza disc
    Bianchi Oltre XR3 CV Potenza disc Adviesprijs € 4.299,00
    € 4.299,00
  11. Bianchi Aria Aero Ultegra Di2 disc
    Bianchi Aria Aero Ultegra Di2 disc Adviesprijs € 4.649,00
    € 4.649,00
  12. Bianchi Oltre XR4 Ultegra Di2 disc
    Bianchi Oltre XR4 Ultegra Di2 disc Adviesprijs € 7.399,00
    € 7.399,00
Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-12 van 45

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Bianchi geschiedenis

Fietsen
In 1885 begon het verhaal, toen de 20-jarige Edoardo Bianchi zijn eerste fiets maakte in een kleine werkplaats in Milaan. De producten waren zo goed dat na drie jaar Bianchi moest uitwijken naar een groter pand. Hij was de eerste Italiaanse fabrikant die rubberen banden gebruikte. <br>
Sedertien is Bianchi uitgegroeid tot een van de grootste namen in de fietsenbranche. Het merk heeft tegenwoordig ook submerken als Gitane en Chiorda. Bianchi maakt sinds 1997 deel uit van de groep Cycleurope, met andere fietsmerken zoals Puch en Peugeot. Cycleurope is op haar beurt onderdeel van de Zweedse holding Grimaldi Industri AB.
Bianchi is ook al geruime tijd actief in het wielrennen als sponsor en leverancier van fietsen en onderdelen. Zo behaalden onder meer de Italianen Fausto Coppi en Felice Gimondi hun grootste successen op een Bianchifiets. Ook recentere kampioenen als Mario Cipollini, Moreno Argentin en Marco Pantani reden op een Bianchifiets.
De Bianchifietsen zijn vooral bekend door de kleur "celeste": oorspronkelijk hemelsblauw, maar tegenwoordig vaak een soort zeegroen.
Auto's
 
Bianchi S9
De eerste echte auto werd gebouwd in 1899. Duidelijk bij Bianchi was de Franse invloed in de bouw van de auto's. Ook auto's waren een succesvolle onderneming en in 1902 moest Edoardo alweer een nieuw en groter pand betrekken. In 1907 nam Bianchi deel aan de Coppa Florio met de 120PK Corsa. Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest Bianchi zich van de Italiaanse regering beperken tot de productie van pantserwagens, hierna was er weinig vraag. Bianchi besloot een serie lichte personenauto's te produceren. Dit was redelijk succesvol. Helaas besloot men hierna het Amerikaanse voorbeeld te volgen van auto's met een V8 motor. Hier was geen vraag naar en Bianchi kon alleen dankzij de fietsen overleven. De 80-jarige Bianchi besloot na de Tweede Wereldoorlog geen auto's meer te produceren. In 1955 besloot de firma weer auto's te produceren, maar had daar zelf niet voldoende geld voor. Zie verder: Autobianchi.
Motorfietsen
In 1897 bouwde oprichter Edoardo Bianchi al zijn eerste tricycle met een eencilinder De Dion-Boutonmotor met snuffelkleppen, hoewel het volgens sommige bronnen ook al een echte “gemotoriseerde fiets” geweest moet zijn. 
Hierna volgden een- en tweecilindermotoren en vanaf 1900 ook automobielen. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Bianchi 174- tot 498 cc kopklep eencilinders en 500- tot 750 cc tweecilinders, later zowel twee- als viertakten van 48- tot 248 cc. 
In de jaren zestig probeerde Bianchi het in wegraces nog eens met 350- en 500 cc twins, maar kwam in financiële problemen.
In 1967 stopte de productie van motorfietsen en werd de fabriek aan het Piaggioconcern verkocht. De motorafdeling was toen al van de autofabriek gescheiden. Op de fietsen vierde onder andere Fausto Coppi zijn successen.
Spot- en bijnamen
Bianchi 350 cc wegracer eind jaren twintig: Freccia Celeste (blauwe pijl)
Copyright © 2019 Wielersport Math Salden bv. All rights reserved.