Adidas

Adidas is a Duitse multinational sportkleding- en schoenenfabrikant, opgericht in 1949 door Adolf Dassler. De geschiedenis van Adidas gaat echter terug tot in de jaren 1920, toen Adolf's broer, Rudolf Dassler, samen met hem een schoenenfabriek genaamd "Gebrüder Dassler Schuhfabrik" oprichtte. Ze begonnen met het produceren van sportschoenen in hun moeders wasruimte in Herzogenaurach, Duitsland.

De broers werkten samen en produceerden innovatieve sportschoenen die al snel zeer populair werden. Ze werden zelfs gebruikt door atleten tijdens de Olympische Spelen. Het succes van het bedrijf zorgde ervoor dat de productie snel groeide en dat ze internationale erkenning kregen.

Na verloop van tijd begonnen Adolf en Rudolf echter persoonlijke en zakelijke meningsverschillen te krijgen, waardoor de broers uiteindelijk in 1948 uit elkaar gingen. Adolf hernoemde het bedrijf naar "Adi Dassler Adidas Sportschuhfabrik" en Rudolf richtte zijn eigen bedrijf op, dat later Puma werd.

In 1949 werd het logo van Adidas, de bekende drie strepen, geïntroduceerd en het bedrijf begon actief te adverteren op sportevenementen, zoals de Olympische Spelen. Adidas verkreeg al snel wereldwijde bekendheid en werd een van de leidende sportmerken ter wereld.

In de loop van de jaren heeft Adidas verschillende innovaties op het gebied van sportkleding en -schoenen geïntroduceerd, waaronder de eerste pennenopvullingsschoen, de eerste volledig lederen voetbalschoenen en de eerste schoen met een microprocessor (de Adidas 1).

Tegenwoordig is Adidas een wereldwijd bekend merk en produceert het een breed scala aan sportkleding, schoenen en accessoires. Het sponsort ook veel professionele sportteams en atleten over de hele wereld. De geschiedenis van Adidas markeert een belangrijke bijdrage aan de evolutie van de sportindustrie en de populariteit van sportkleding en -schoenen.

Shoppen bij
Filters
We kunnen geen producten vinden die overeenkomen met de selectie.

Geschiedenis

We begonnen in een wasruimte en veroverden de wereld. En tussendoor hebben we grote punten gescoord en soms ook moeite gehad om onze doelen te bereiken. We hebben ons best gedaan voor het beste. We zijn verbeterd en gegroeid. Vooruitkijkend naar de toekomst, altijd in gedachten houdend waar we vandaan komen. Dit is ons verhaal. Aandeel De eerste jaren Elk groot verhaal heeft een begin. Deze begon in een kleine stad in Beieren, Duitsland. Na de eerste stappen in de waskeuken van zijn moeder registreerde Adi Dassler in 1924 de "Gebrüder Dassler Schuhfabrik" en begon hij aan zijn missie om de sporters van de best mogelijke uitrusting te voorzien. Gouden medailles in Amsterdam (1928, Lina Radke) en Berlijn (1936, Jesse Owens) waren de eerste beloningen en mijlpalen - en slechts het begin van ons verhaal. Eerste gouden medailles 01 / 05 volledig scherm info De jonge Adi Dassler in zijn schoenenfabriek... Oprichtende vader Op 18 augustus 1949 begon Adi Dassler op 49-jarige leeftijd opnieuw, registreerde de "Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik" en ging met 47 medewerkers aan de slag in de kleine stad Herzogenaurach. Dezelfde dag registreerde hij een schoen met de registratie van de binnenkort-beroemde adidas 3-Stripes. Van een nederig begin tot een wereldwijd succesverhaal - dat door een wonder werd versneld.... Een wonder in Bern Wie had gedacht dat de schroef-in-studs op lichtgewicht voetbalschoenen de geschiedenis zouden helpen schrijven? Toen het Duitse nationale voetbalteam in 1954 in de Wereldbekerfinale de onverslaanbare Hongaren het hoofd moest bieden aan de onverslaanbare Hongaren, wonnen ze zoveel meer dan alleen een trofee. Hun ongelofelijke overwinning zou de komende decennia over de hele wereld te horen zijn. En het maakte adidas en zijn stichter overal een begrip op voetbalvelden. "Wat een Dassler." volledig scherm info Reebok: Een aanstaande broer, nog steeds ver weg.... Twee broers werken samen voor de beste sporter. Klinkt dat bekend? Dit verhaal begon aan de overkant van het kanaal, ver weg van Herzogenaurach. Terwijl adidas na het wonder van 1954 bleef groeien, gaven twee Britse mannen met de namen Joe en Jeff Foster aan het bedrijf van hun grootvader "J.W. Foster and Sons" (opgericht in 1895) een nieuwe naam: Reebok. Hou het in gedachten voor nu, we komen hier later op terug. Fijne veren maken fijne vogels tot fijne vogels Wat zit er in een naam? Alles, als je het naar een "Kaiser" vernoemt. Toen het Franz Beckenbauer trainingspak zijn debuut vierde, werd het het eerste kledingstuk voor adidas en opende het een geheel nieuwe zaak voor een bedrijf dat tot nu toe beroemd was om zijn schoenen. Franz Beckenbauer Trainingspak volledig scherm info Het trainingspak van Franz Beckenbauer was het allereerste stuk kleding van adidas. Het vertrouwen van de atleten Hoe verdien je consequent het vertrouwen van topsporters door de decennia heen? Maak innovatieve producten die ze voor één keer beter maken. Adi Dassler's geheim van succes had een extra persoonlijk ingrediënt: hij ontmoette atleten (sommigen van hen zelfs als bezoekers in Herzogenaurach), luisterde aandachtig naar wat zij zeiden en observeerde voortdurend wat er verbeterd of zelfs uitgevonden kan worden om hun behoeften te ondersteunen. De beste van de best vertrouwde adidas en zijn stichter vanaf het begin. En dat zou de komende decennia niet veranderen. Het vertrouwen van de atleten 01 / 04 volledig scherm info Eén bal voor iedereen Schoeisel voor winnaars van gouden medailles? Kijk. Kleding voor recordbrekers? Kijk. Wat dacht je van iets om mee te schoppen? Beschouw het als gedaan. In 1970 veroverde adidas weer een andere tak van de sportartikelenindustrie en leverde de officiële bal, TELSTAR, af voor het wereldkampioenschap voetbal van 1970. Zoals de naam TELSTAR al zegt, is de bal ontworpen om de zichtbaarheid op de zwart-wit TV te verbeteren. Het was het begin van een prachtige samenwerking, met adidas als leverancier van de officiële wedstrijdbal voor elke FIFA World Cup™ die volgde. De klaverblad en de Olympische Ideeën In 1972 richtte de wereld zich bij de opening van de Olympische Spelen in München tot Duitsland. Net op tijd voor het evenement presenteerde adidas een nieuw logo dat hier zou blijven: de Trefoil. Dan, symboliseert het de prestaties. Tegenwoordig staat de adidas Originals collectie voor lifestyle en street. Tijden kunnen veranderen, maar de kwaliteit van het verrompelde product blijft altijd hetzelfde. Een echte multisport-specialist worden Van Herzogenaurach tot aan de wereld: de 3-stroken zijn door de jaren heen steeds verder uitgebreid naar meer en meer sporten. Dit wordt weerspiegeld in het brede scala van atleten die adidas vertrouwen om ze beter te maken: naast de gebruikelijke verdachten zoals 's werelds beste voetballers, zoals het Argentijnse nationale team, beklom buitenpictogram Reinhold Messner bergen in adidas schoenen en gymnast Nadia Comaneci scoorde een perfecte 10, herhaaldelijk. Multisportspecialist worden 01 / 04 volledig scherm info Voetbal is altijd al de kern van adidas' inspanningen geweest. Overlijden van een schoenmaker Adi Dassler is overleden op 6 september, kort voor zijn 78ste verjaardag. De man die bijna in zijn eentje de sportartikelenindustrie opnieuw heeft gedefinieerd en de lat een mijl hoger heeft gelegd, liet een bloeiend bedrijf achter. Het einde van het ene Dassler tijdperk werd het begin van een ander tijdperk: Adi's zoon Horst nam met steun van zijn moeder Käthe het over en bleef zich onder andere zijn uitvinding, de moderne sportmarketing, eigen maken. Een aanstaande broer die zijn weg vindt - Reebok in beweging 30 jaar nadat Joe en Jeff Foster hun grootvaders bedrijf een andere naam hadden gegeven, was Reebok geschikt om leiding te geven. Letterlijk. In navolging van de bloeiende fitness trend, trainen vrouwen over de hele wereld in de Reebok Freestyle, terwijl fitnessprofessional Gin Miller het gezicht van Step Reebok werd. En dat is nog niet alles: DE PUMP-innovatie komt in 1989 op de markt, waardoor Reebok ook in andere categorieën een begrip is geworden. Reebok Reclame volledig scherm info Een computer voor uw voeten Het klinkt vandaag de dag heel gewoon, maar in de jaren '80 hoorde een computer niet, veel minder fit, in je schoen. Heeft Adidas er niet van weerhouden om het erin te stoppen. De Micropacer is een innovatie die zijn tijd ver vooruit is en is voorzien van een systeem - tegenwoordig bekend als miCoach - dat atleten voorziet van prestatiestatistieken. De samensmelting van kunst en sport Toen de in de VS gevestigde hiphopgroep Run DMC "my adidas" uitbracht, ging het om het rechtzetten van het record over hardwerkende mensen in de probleemwijken en over puur enthousiasme over hun sneakers. adidas zelf kwam pas achter dit liefdesverhaal toen de band de 3-Stripes schoenen omhoog hield tijdens een concert voor 40.000 fans - een van deze concertbezoekers was een adidas medewerker. Het nummer werd een hit en Run DMC en adidas onverwachte en unieke partners. Deze samensmelting van kunst en sport heeft niet alleen de eeuwigdurende trend van de straatmode ingezet, maar heeft ook de geboorte van niet-atletische promoties in de sportartikelenindustrie gemarkeerd. DMC en adidas uitvoeren volledig scherm info Einde van het familiebedrijf Horst Dassler's plotselinge dood in 1987, twee jaar na het overlijden van zijn moeder Käthe, betekende voor adidas een onrustige situatie. Nadat de familie Dassler het bedrijf verliet, verandert het leiderschap en de twijfelachtige strategische beslissingen die in 1992 een recordverlies veroorzaakten en het bedrijf bijna failliet deden gaan. Maar wie houdt er niet van een comeback verhaal? De nieuwe meester van een slapende reus... Robert Louis-Dreyfus. De nieuwe CEO maakte een bijna onmogelijke taak gemakkelijk. Samen met zijn partner Christian Tourres begreep hij dat de bijna failliete adidas niet opnieuw hoefden te worden uitgevonden, maar gewoon een nieuwe richting nodig hadden. Hij veranderde de slapende reus van een verkoopgedreven bedrijf in een marketingbedrijf en stuurde adidas terug op het groeipad. In 1995, zes jaar nadat adidas een bedrijf was geworden, ging het bedrijf naar de beurs en de nieuwe marketingslogan kon het niet beter samenvatten: "We wisten het toen, we weten het nu". Innovatie slaapt nooit Terwijl het bedrijf nog steeds te maken had met financiële uitdagingen, richtte een nieuw marketingteam adidas zich opnieuw op wat het al jaren bekend is: atleten beter maken. Enkele van de bekendste adidas-innovaties, zoals Torsion (1989), het Equipment-concept (1991), de Streetball-campagne (1992) en de Predator-voetballaars (1994), zijn in deze tijd geboren. Een nieuw teamlid - Salomon is bij de bende gekomen Terug op het juiste spoor, heeft adidas een nieuw lid toegevoegd aan haar team. Met de overname van de Salomon Group en haar merken Salomon, TaylorMade, Mavic en Bonfire heeft het bedrijf haar naam veranderd in adidas-Salomon AG. Home sweet home In het jaar dat het aandeel van de onderneming wordt toegelaten tot de DAX, die bestaat uit de dertig grootste beursgenoteerde ondernemingen van Duitsland, heeft adidas-Salomon AG zich gecommitteerd aan haar wortels en is het bedrijf verhuisd naar een nieuw hoofdkantoor net buiten Herzogenaurach. De "World of Sports", een voormalige Amerikaanse militaire basis die tot campus werd omgevormd, wordt in de daaropvolgende jaren voortdurend vernieuwd, uitgebreid en gemoderniseerd om het groeiende bedrijf en zijn werknemers te huisvesten. Wereld van sport 01 / 06 volledig scherm info Om meer te weten te komen over de 'Sportwereld', bezoek de 'Herzogenaurach locatie-site'. Een innovatieve leider Herbert Hainer werd de nieuwe CEO van adidas-Salomon AG en samen met hem ging de focus van het bedrijf nog meer naar innovatie. ClimaCool (2002), adizero (2004) en de F50 voetbalschoen, die net op tijd voor het wereldkampioenschap voetbal 2006 in Duitsland werd gelanceerd, werden net als de nieuwe CEO een succes op de markt. Herbert Hainer zal het bedrijf leiden van het ene record naar het andere. Nieuwe eeuw, nieuwe divisies Toen de nieuwe eeuw begon, vond adidas het spel opnieuw uit. Naast het aanbod aan sportprestaties is adidas de eerste in de sector die een nieuw lifestyle-segment introduceert, met de nadruk op sportgeïnspireerde streetwear. In de komende jaren ontstonden er nieuwe samenwerkingsverbanden met Yohji Yamamamoto (2002) en Stella McCartney (2004), samen met spannende labels als Y-3 (2003) en Porsche Design Sport (2007). volledig scherm info Onmogelijk? Gewoon een groot woord. In een van de meest gedenkwaardige marketingcampagnes laat adidas haar grootste atleten, waaronder David Beckham, Haile Gebrselassie en Mohammed en Laila Ali, hun angsten, nederlagen en uitdagingen onder ogen zien om alleen maar te bewijzen dat, inderdaad, onmogelijk niets is. De slogan werd het synoniem voor het bereiken van je doelen. Onmogelijk is niets. volledig scherm info Salomon verlaat het team, Reebok is bij de familie gekomen... Een jaar nadat adidas en Salomon hun eigen weg gingen, toen deze laatste en haar merken (exclusief TaylorMade) werden verkocht aan Amer Sports, nam adidas Reebok over, inclusief de merken Rockport en Reebok-CCM Hockey, en bracht twee van 's werelds meest gerespecteerde en bekendste bedrijven in de sportartikelenindustrie samen. In juni werd het bedrijf omgedoopt tot adidas AG. Het vinden van nieuwe teamgenoten Als je al geweldig bent, hoe word je dan nog beter? Je blijft trainen. Of bundel je krachten met iemand die jou en je sterke punten aanvult. In 2011 verwierf adidas de buitenspecialist Five Ten en TaylorMade eerst het golfbedrijf Ashworth in 2009 en drie jaar later het bedrijf Adams Golf - waardoor het bedrijf nog sterker is voor de toekomst. Vijf Tien 01 / 02 volledig scherm info Wat bij elkaar hoort, komt samen Van de baan naar de catwalk en het stadion naar de straat. Het merk adidas biedt kleding en schoeisel voor elke sport, elke mode, elke stijl, of u nu een atleet of fashionista bent. En in 2011 bracht adidas voor het eerst sport, straat en stijl samen in één campagne om de wereld te vertellen wat het betekent om alles in, hart boven hoofd, inclusie boven ego te gaan. "all in' (gespeeld door Lionel Messi, David Beckham, Katy Perry en Derrick Rose) leefde van het idee dat je, ongeacht je doelen of uitdagingen, alles in moet zetten voor het ultieme succes. Alles in volledig scherm info Reebok concentreert zich op haar fitnesswortels Als het al in je DNA zit, waarom dan het wiel opnieuw uitvinden? Nadat Reebok in de jaren tachtig de fitness- en aerobicsgolf / beweging domineerde met baanbrekende producten en marketing, tekende het bedrijf in 2011 een langdurige samenwerking met CrossFit, een kernprogramma voor kracht en conditionering. Twee jaar later volgden de studiocategorieën Yoga, Dans en Aerobics, en Reebok is weer op weg om het beste fitnessmerk ter wereld te worden. volledig scherm info Eindeloze innovatie Lopen is voor altijd veranderd. Grote woorden. De geschiedenis zal ons vertellen of het waar is. adidas introduceerde de Energy Boost loopschoen die een volledig nieuw dempingsmateriaal bevatte. Het materiaal, dat werd gecreëerd in samenwerking met het Duitse chemische bedrijf BASF, combineert de vroegere tegenstrijdige voordelen van zachte en responsieve schokdempende demping voor een ervaring als geen ander. Het creëren van de nieuwe In maart 2015 werd het volgende vijfjarig strategisch businessplan voor de onderneming gepresenteerd. Creating the New' is de strategie en houding die adidas naar de toekomst leidt. Het bedrijf werkt elke dag om mensen te inspireren en in staat te stellen de kracht van de sport in hun leven te benutten. De strategie vertaalt die competentie in de sport in streetwear en mode omdat sport een houding en een levensstijl is. Alles wat het bedrijf doet is geworteld in de sport. Aangezien de bruine schoencategorie niet centraal stond in deze strategie, werd in 2015 het merk Rockport afgestoten. Hierdoor kon het bedrijf de complexiteit verminderen en zich richten op de merken adidas en Reebok. Deze merken hebben een band met de consument; hun succes is dan ook bepalend voor het succes van het bedrijf. Met Creating the New staan merken dichter bij de consument dan ooit tevoren. Om dit te bereiken is het plan gericht op drie strategische keuzes: Snelheid: Word het eerste echte snelle sportbedrijf - snel in het voldoen aan de behoeften van de consument, snel in interne besluitvorming. Steden: Er zijn zes belangrijke steden geïdentificeerd waar het aandeel van de geest, het marktaandeel en het aandeel in de trend kunnen groeien: New York, Los Angeles, Shanghai, Tokyo, Londen en Parijs. Open Source: Wees het eerste sportbedrijf dat atleten, consumenten en partners uitnodigt om deel uit te maken van de merken. Het creëren van de nieuwe volledig scherm info LEIDER MET EEN DIGITALE VISIE Na 15 jaar gaf Herbert Hainer in oktober 2016 het CEO-stokje door aan Kasper Rorsted. Na acht jaar leiding te hebben gegeven aan het Duitse consumentengoederenbedrijf Henkel, werd de Deen na de overgang naar adidas goed ontvangen door werknemers, media en investeerders. Terwijl de mode- en sportkledingindustrie een revolutie doormaakte en gezondheid en fitness samensmolten tot een lifestyle-concept, begon Rorsted het bedrijf naar nieuwe successen te leiden in een digitaal tijdperk, voortbouwend op de eerder vastgestelde strategie, 'Creating The New'. FOCUS OP KERNCOMPETENTIES Met de desinvestering van het hockeymerk CCM en de golfmerken TaylorMade, Adams Golf en Ashworth droeg het bedrijf verder bij aan zijn strategie "Creating the New" en richtte het zich op zijn kerncompetenties in schoeisel en kleding en zijn grote merken adidas en Reebok.

Copyright © December 2023 Wielersport Math Salden bv. All rights reserved.