Garantie & aftersales

Dinsdag t/m vrijdag tussen 9.00 en 18.00
Tel: (0031)-46-4587812
E-mail: [email protected]

TIPS schoonmaak & onderhoud Racefiets/MTB

Regelmatig een onderhoudsbeurt kost weinig moeite, je fiets blijft soepel rijden,

de slijtage is minder en je fiets blijft er goed uitzien. Bovendien is het een stuk veiliger fietsen op een betrouwbare fiets.

Zijn er echter dingen die aandacht verdienen of punten hieronder in de lijst waarin u

zelf niet kundig genoeg denkt te zijn dan voorkom erger en laat u adviseren of helpen door iemand die wel kundig genoeg is.

Uiteraard kunt u altijd vrijblijvend mailen of bellen om te vragen wat de kosten zouden bedragen om het hier te laten doen.

  

Dit onderhoudsschema voor de fiets geeft richtlijnen maar moet aangepast worden aan de omstandigheden. Een mountainbike die veel in de duinen en op het strand wordt gebruikt zal

veel meer onderhoud nodig hebben (voor de echte fietsfanaten onder ons: verdienen).

Voor een racefiets waarmee hoofdzakelijk in de zomer wordt gefietst zal een jaarlijkse onderhoudsbeurt meestal voldoende zijn.

 

Na de aanschaf van een nieuwe fiets is het belangrijk op de volgende punten te letten:

loszittende spaken (losse spaken zorgen voor een slag in het wiel), de afstelling van

remkabels en derailleurkabels (deze rekken uit) en nagaan dat de smering goed is (soms zijn nieuwe fietsen niet helemaal goed gesmeerd). Vandaar uiteraard ook dat wij bij de aanschaf van een nieuwe fiets een gratis servicebeurt verlenen. Normaal gesproken houden we de richtlijn aan van 500-1000km en binnen een jaar na aankoop. Het beste kunt u wel even van tevoren een afspraak maken in onze werkplaats omdat wij gezien de drukte anders niet kunnen garanderen dat de fiets diezelfde dag nog klaar zal zijn en weer mee te nemen is. (Zeker omdat we uit ervaring weten dat niet alle mensen uit onze directe omgeving komen).

 

Tips voor het schoonmaken van uw fiets   

· Wanneer je fiets na een stevige tocht erg smerig is geworden kun je het beste niet te lang wachten     met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is.

· Begin met de fietsketting, achtertandwielen, voorbladen en de derailleurs in te smeren met een ontvetter. Laat de ontvetter even inwerken.

· Vervolgens ga je de fiets met de emmer warm water met zeep van boven tot onder goed schoonmaken.

 

LET OP!

Gebruik nimmer een hoge drukspuit, omdat je hiermee het vet uit de onderdelen spuit en water

achter de afdichtingen van uw lagers spuit. Hierdoor zal de werking zeer snel afnemen en de slijtage

zeer snel toenemen!

   

· Maak de zijkant van de velgen en remblokjes ook goed schoon. Verwijder olie, vet, zand en   modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokjes en velg. 

· Controleer tijdens het schoonmaken of de onderdelen nog in orde zijn. Let daarbij speciaal op:

de remblokjes, los zittende moeren en boutjes, buitenbanden en de binnen- en buitenkabels. 

· Haal de wielen uit je fiets als deze erg vuil zijn.  

· Hierna spoel je de fiets af met schoon kraanwater.

· Als de fiets weer droog is kun je deze oppoetsen voor een oogverblindend resultaat.

Autowas kun je hiervoor prima gebruiken.

· Het is verstandig de moeren en boutjes in te smeren met vaseline ter voorkoming van roestvorming.

· Tenslotte (niet het minst belangrijke) ga je de fiets oliën.

· Natuurlijk vergeten we het milieu niet: Wees zuinig met smeerolie en schoonmaakmiddelen.

               

Voor elke rit 

· Controleer de bandenspanning.

· Controleer de werking van de remmen.

· Controleer of de snelspanners van de wielen goed vastzitten.

   

 Tijdens het fietsen 

· Wees ook attent op kleine problemen aan je fiets. Repareer het mankement. Als dat niet mogelijk is repareer dan het euvel snel na thuiskomst, zodat je dit kleine probleem niet vergeet te repareren. Bovendien hoe langer je wacht met onderhoud, hoe erger het (mogelijk) wordt.

 

LET OP!

Een belangrijke tip om op de eerste plaats de levensduur van de ketting en cassette te verlengen en op de tweede plaats te voorkomen dat uw achterderailleur in uw achterwiel slaat en vaak een hoop schade toebrengt:

fiets niet met een gekruist verzet, met andere woorden: voorkom dat de je fietst op het grootste voorblad én achtertandwiel of kleinste voorblad én achtertandwiel.

 

Na elke rit  

· Fiets schoonmaken wanneer je fiets erg smerig is geworden. Wacht niet te lang met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is. Matte lakken mogen niet met zeep/reiniger of glansmiddelen onderhouden worden. Wij adviseren een spons met water en evt spiritus. Het droog nawrijven met een doek betekent al dat U aan het polishen bent en er dus glans ontstaat.

· Het beste kun je na elke twee, drie ritten de ketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft.

 

Maandelijks 

· Smeer de fietsketting. Maak deze zo nodig goed schoon.

· Controleer de werking van de derailleurs.

· Smeer de derailleurwieltjes.

· Ga na of alle bouten en moeren nog vastzitten. Gebruik vaseline om roestvorming tegen te gaan.

· Controleer de buitenbanden op scheurtjes en zwakke plekken.

· Controleer het wiel op losse spaken. Vooral bij nieuwe wielen moet de spaakspanning de eerste maanden geregeld worden nagelopen.

· Loop de zijkant van de velgen regelmatig na. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokjes en velg. 

 

Driemaandelijks 

· Maak je fiets grondig schoon. Tijdens het schoonmaken kom je mogelijk gebreken aan je fiets tegen.

· Controleer de zadelhoogte.

· Controleer of er geen speling in het balhoofd zit. Dit doe je door naast je fiets te gaan staan en de voorrem in te knijpen en je fiets langzaam naar achter en naar voren te bewegen. Het balhoofd moet spelingsvrij zijn.

· Ga na of er geen speling in het crankstel zit.

· Controleer de toestand van de remblokjes. 

   

Halfjaarlijks 

· Ga na of de ketting en cassette vervangen moeten worden.

· Kabels nalopen op slijtage.

· Veeg regelmatig met een doekje het vuil van de derailleurwieltjes. 

· Controleer het lakwerk van het frame. 

   

Jaarlijks 

    · Controleer of er geen speling in de naven zit. Draai de naven niet te vast aan, omdat dat de rolweerstand verhoogt. Te los is ook niet goed, omdat dan de slijtage dan groter is en er kan vuil in de naven komen.

· Verwijder de derailleurwieltjes uit de derailleur en maak deze goed schoon.

· Smeer één keer per jaar de scharnierpunten van de derailleur. 

· Smeer eens per jaar je de draaipunten en veren van de remmen.

· Verwijder en smeer één keer per jaar de pedalen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten.

· Verwijder en smeer één keer per jaar de zadelpen en stuurpen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten.

 

 Financiële tip 

Carbon is qua materiaal enorm sterk, maar kan niet tegen puntbelasting en is derhalve extra gevoelig voor evt. kleine ongevallen. Verzeker je fiets daarom via Assurace tegen schades en voorkom verrassingen.

 

Heb je verder nog vragen, twijfel dan niet en neem contact met ons op! En verder geniet van elke rit en blijf gezond!

Met vriendelijke groet,  Biketeam Math Salden

 

 

Copyright © December 2023 Wielersport Math Salden bv. All rights reserved.